Det gode arbejdsmiljø
Hvad kan jeg gøre for at passe på mine medarbejdere og mig selv?
Der kan være flere grunde til, at en medarbejder får mentale helbredsproblemer. Det kan både skyldes forhold på arbejdspladsen og i privatlivet. Du kan ikke gardere dig helt imod mentale helbredsproblemer ved bestemte handlinger og indsatser på arbejdspladsen. Men du kan handle og indrette arbejdspladsen, så der er de bedste rammer for et godt psykisk arbejdsmiljø. Og du kan bidrage til mental sundhed og trivsel, så medarbejderne får større modstandskraft mod mentale helbredsproblemer.
Hvis dine medarbejdere ikke trives, og der er et dårligt psykosocialt arbejdsmiljø, kan det øge risikoen for, at de får mentale helbredsproblemer som fx stress, angst eller depression.
Hvis I derimod sammen sørger for, at der er et godt arbejdsmiljø, og skaber sunde rammer for trivsel og samarbejde, har det en beskyttende effekt på den mentale sundhed hos alle – ledere som medarbejdere. Du kan som leder gøre en stor forskel i dette arbejde. Samtidig bliver det lettere for dem, der allerede har et mentalt helbredsproblem, at være på arbejdspladsen.
Hvis du har en nøgleperson på arbejdspladsen, som du kan involvere i arbejdet med at forebygge mentale helbredsproblemer blandt dine medarbejdere, så gør endelig det. I kan sammen sætte jer ind i emnet, drøfte det, vende eventuelle udfordringer og risici og forsøge at tilrettelægge indsatser eller tiltag.
Hvad er mental sundhed, og hvordan påvirkes den på arbejdspladsen?
Når vi taler om mental sundhed referer vi ofte til en situation hvor medarbejderne det meste af tiden oplever:
- at de bruger og udvikler deres evner
- at de kan håndtere det pres og de belastende situationer, de møder
- at de har positive samarbejdsrelationer til hinanden og mulighed for at opretholde dem
- at de bidrager til fællesskabet og den fælles opgaveløsning.
Så når du vil støtte dine medarbejdere i at være mentalt sunde, skal du sørge for at skabe rammerne for at fremme og muliggøre disse fire faktorer. Der vil for alle mennesker komme perioder, hvor man præsterer bedre end andre. Det er naturligt og ikke et udtryk for at den mentale sundhed er udfordret. Men det er vigtigt at være opmærksom på, om en eller flere medarbejdere over en længere periode presses udover deres ressourcer eller lader til at have det svært.
Når man trives på sit arbejde, handler det som regel om, at man føler sig set og hørt på sin arbejdsplads og er tryg ved sine kollegaer. En vej til at øge trivslen på arbejdspladsen er ved at arbejde med psykologisk tryghed.
Mental sundhed er altså også fremme af trivsel. Overvej, hvordan du kan fremme trivselsarbejdet blandt dine medarbejdere, og hvem der evt. kan hjælpe dig med det. Har du adgang til nøglepersoner, der har tid, lyst og kompetencer til det, så brug dem.
Tal om trivsel
For at tage temperaturen på trivslen på arbejdspladsen, er det vigtigt, at du jævnligt spørger ind til, hvordan dine medarbejdere har det, og hvordan det går i gruppen. Der findes flere metoder til dette.
Skåret ind til benet handler det om, at du interesserer dig for dine medarbejderes trivsel og belastningsgrad. Det vil sige, at du jævnligt spørger hvordan det går, hvilke opgaver medarbejderne trives med, hvad der er presset, om der er noget du kan gøre, for at hjælpe eller gøre noget nemmere. Hvis I ellers har en god relation og et trygt arbejdsmiljø, vil de fleste medarbejdere også føle sig trygge ved at dele deres overvejelser med dig. Hvis du oplever, at medarbejderne holder igen, er det værd at overveje, om der er noget i din ledelsesstil eller i samarbejdsrelationerne, der ikke fungerer.
Du kan også tale med medarbejderne i gruppen om, hvad de samlet set og hver for sig tænker om deres trivsel og arbejdspres lige nu. Det kan give dig et indtryk af, om der er et problem på tværs af teamet eller organisationen, eller om der er enkelte medarbejdere, du skal være særligt opmærksom på.
Har du adgang til nøglepersoner på din arbejdsplads, som kan hjælpe dig med din forberedelse, og hvordan du kan tilrettelægge trivsels-snakke, så brug dem. Du kan læse mere om nøglepersonens opgaver og muligheder her