Medarbejder

Hvis du er bekymret for en kollega

Indhold
Medarbejder
 

Hvordan ved jeg, om min kollega mistrives? Hvad kan jeg gøre?

Det kan være, at din kollega fx er blevet glemsom, opfarende, virker ked af det, er i dårligt humør og ikke længere deltager i sociale arrangementer – eller bare frokosten. Det er tegn, der nemt kan misforstås som ligegyldighed, men kan faktisk være symptomer på begyndende stress. Hvis din kollega derfor pludselig kun ser udfordringerne eller ikke længere tager initiativ eller interesserer sig for ting, er der grund til at spørge, om vedkommende er okay.

Sæt ord på din bekymring, og giv kollegaen tid.
 

Hvis du er bekymret for en kollega, er det første skridt at tale med vedkommende. Hvis I ikke er så tætte, at du synes det virker passende, kan du i stedet drøfte det med jeres leder eller en anden kollega, der måske er fortrolig med den kollega, du er bekymret for. Sæt ord på din bekymring, og giv kollegaen tid. Det er ikke sikkert, det gør en forskel første eller anden gang, du spørger, men måske kan du hjælpe din kollega til en erkendelse af, at vedkommende har brug for hjælp. Det kan være svært at vide, hvad man skal sige eller spørge om, men det vigtigste er at udtrykke sin bekymring og at vise, at man er der for kollegaen.

Du kan også altid tale med nærmeste leder, HR-afdelingen eller en arbejdsmiljørepræsentant. Det er vigtigt at tage problemet alvorligt og handle på det, så din kollega kan få den nødvendige hjælp og støtte – også selv om vedkommende måske ikke har lyst til at tage imod jeres hjælp til at begynde med.

Hvordan hjælper jeg min kollega?

Man kan hjælpe sin kollega ved at være lyttende, omsorgsfuld og støttende. Det er vigtigt at anerkende, at det kan være svært at tale om mentale helbredsproblemer. Der ligger derfor meget støtte i, til at begynde med, at få skabt et trygt miljø, hvor man kan tale om det, der er udfordrende, og som lægger et pres på den enkelte. Det er ikke en løsning at du selv arbejder hårdere, for at aflaste kollegaen. Tal med din leder  - det er lederens ansvar at sikre, at arbejdet fordeles på en måde, så ingen belastes ud over deres ressourcer.

Husk dig selv

Husk at passe på dig selv. Det kan være en tung byrde at bære, hvis man bekymrer sig meget om andre, der har det svært. Sørg derfor for at tage pauser og få støtte fra andre kollegaer eller en professionel, hvis du selv har brug for det. 

Hvis din kollega har brug for professionel hjælp, kan du også hjælpe med at guide ham eller hende i den rigtige retning. Du kan fx tilbyde hjælp med at finde terapeuter eller psykologer i nærheden, eller du kan hjælpe med at booke en tid hos en læge eller psykolog.

Hvem kan og bør jeg tale med, hvis jeg er bekymret for en kollega?

Hvis du er bekymret for en kollega, kan du altid tale med din leder eller HR-afdelingen på din arbejdsplads. De kan hjælpe med at lægge en plan for, hvordan I bedst kan støtte kollegaen, og kan også guide vedkommende i retning af professionel hjælp, hvis det er nødvendigt. Vær dog opmærksom på ikke at overskride kollegaens grænser ved at gå direkte til lederen.

Tag det alvorligt, hvis du er bekymret for en kollegas mentale helbred. Det kan have store konsekvenser, både for kollegaen og arbejdspladsen, hvis der ikke handles i tide. Der kan også være forhold på arbejdspladsen, som skal rettes op på, for at kollegaen kan trives. Det er ikke et ansvar, som du, som medarbejder, kan stå alene med. Her må du involvere leder, HR-afdeling og/eller arbejdsmiljørepræsentant. Hvis du har brug for at tale med nogen udenfor arbejdspladsen kan det være en god idé at søge rådgivning fra en professionel eller en erfaren person, som kan give gode råd og vejledning i, hvordan du bedst kan støtte og hjælpe den pågældende person. Læs mere om mulighederne for at få rådgivning.

Hjælp din kollega

Der er flere måder, man kan hjælpe sin kollega med at passe på sig selv på. Du kan fx tilbyde at overtage eller hjælpe med nogle af vedkommendes opgaver, hvis der er for meget at se til, eller du kan tilbyde hjælp med at prioritere i opgaverne og strukturere arbejdsdagen. Det skal du kun gøre i det omfang, det kan lade sig gøre, uden at du overbelaster dig selv.

Du kan også foreslå, at I holder en pause sammen og laver noget, der giver energi og overskud. Det kan fx være en gåtur, en kop kaffe eller en samtale om noget andet end arbejdet.

Respekter din kollegas grænser

Husk at respektere din kollegas grænser og ønsker. Det kan være, at din kollega ikke har lyst til at tale om sine problemer eller at tage imod hjælp fra andre. Det er vigtigt at lytte til vedkommendes ønsker og behov og respektere dem.

Det kan være en balancegang at hjælpe, fordi du skal respektere den anden persons grænser og samtidig forsøge at støtte og motivere dem til at tage ansvar for deres eget liv. Det er vigtigt at være opmærksom på, at hjælpen ikke bliver en byrde eller kommer til at virke grænseoverskridende for din kollega. Samtidigt skal du også passe på ikke at overskride dine egne grænser og påtage dig for meget.

En god måde at hjælpe på kan være at tilbyde sin støtte og lytte til den anden persons problemer, men samtidig lade dem selv tage beslutningerne og handle på deres egne vegne. Det er også vigtigt at anerkende den anden persons fremskridt og ikke kritisere dem for deres fejl eller manglende evne til at ændre sig.

Endelig er det vigtigt at huske, at du ikke altid kan løse en andens problemer, og at det er okay at sige nej, hvis du føler dig overvældet eller ikke har kapacitet til at hjælpe. Det er vigtigt også at passe på sig selv og sin egen mentale sundhed.