Nøgleperson

Rådgivning og regler

Indhold
Nøgleperson

Hvornår skal jeg som nøgleperson sende en kollega til behandling – og må jeg overhovedet?

Hvis en kollega har brug for professionel hjælp, og ikke selv kan overskue at række ud, kan du, sammen med vedkommendes leder, hjælpe med at etablere kontakt. Som nøgleperson kan du - efter aftale med din arbejdsgiver - påtage dig en koordinerende rolle internt i virksomheden for at aflaste lederen og sikre hjælp til kollegaen. På grund af symptomerne har kollegaen måske svært ved selv at skaffe sig den nødvendige hjælp.

Du kan støtte kollegaen i at komme til egen læge eller sørge for, at I får koblet en professionel personalekonsulent på, hvis I har en i virksomheden, eller en psykolog/stress-coach, hvis I kan få en bevilliget.

Derudover kan du evt. tilbyde at koordinere med kommunen, hvis jobcenteret skal medvirke til fastholdelses-tiltag, støttemuligheder og senere evt. (deltids-)sygemelding. Det kan også være, at kollegaens fagforening kan tilbyde relevant hjælp og støtte. Du kan forhøre dig om dette, hvis kollegaen ønsker din hjælp til det.

Husk

Det er kollegaens leder, der skal deltage aktivt i samtaler om arbejdstid,
-mængde, -indhold og relationer til andre kolleger og kunder. Lederen har ret og pligt til at hjælpe, og det kan du evt. minde lederen om, hvis vedkommende ser ud til at overlade initiativet helt til dig. Det er også lederen, der, efter aftale med kollegaen, er i dialog med dennes behandler/e og evt. kommunen, men lederen kan uddelegere denne koordinerende kontakt til dig som nøgleperson, hvis du har tid til og mulighed for at påtage dig opgaven.

Vær opmærksom på, at virksomheden ikke nødvendigvis kan tage sig af udfordringer i de ansattes privatliv og i prioriteringen af tiden derhjemme, og virksomheden har ikke ret til at blande sig i private forhold.

Til det skal der anden støtte og andre samtalepartnere til, fx familie, venner, den praktiserende læge eller måske kollegaens fagforening. Som nøgleperson må du gerne opfordre til, at kollegaen bruger sit private netværk, men du kan ikke forlange at vedkommende søger professionel hjælp eller taler med andre.

Hvem kan hjælpe mig med at støtte en kollega i at blive i jobbet?

Du kan få hjælp fra alle dem, der ved mere om emnet, end du selv gør. Du kan fx, efter aftale med kollegaen og dennes leder, kontakte eksterne aktører som jobcenter og en kommunal socialrådgiver samt evt. den praktiserende læge for at samarbejde med dem om at få kollegaen til at blive i arbejde, hvis kollegaen ønsker det.

De kan give jer støtte til fastholdelsesprocessen via de ordninger/tilbud, de har til rådighed, fx mentor-ordning og mulighedserklæring.

Det er lederens/arbejdsgiverens ansvar, at denne hjælp bliver tilvejebragt. Det er ikke dit. Men som nøgleperson kan du følge op på, at kontakten bliver taget, og du kan støtte ved at være praktisk tovholder, så lederen uddelegerer den koordinerende kontakt til dig.

Vær opmærksom på, at der kan være situationer, hvor det ikke er hensigtsmæssigt, at kollegaen bliver i arbejde, men har brug for en sygemelding pga. problemernes karakter og den samlede situation. Det må vedkommende afgøre med sin egen læge, det er ikke noget, hverken du eller ledelsen kan vurdere.

Kan en deltidssygemelding være en mulighed for at fastholde en medarbejder i jobbet?

Forhåbentligt får I sammen vendt situationen til det bedre, så I undgår de menneskelige og økonomiske omkostninger, som en længere sygemelding kan have. Omvendt kan en sygemelding også blive en del af løsningen, hvis situationen er særlig udfordrende.

Tal med kollegaen og lederen om det ville være en mulighed, at kollegaen går ned i tid i en periode, evt. via en deltidssygemelding, og hvis det er, så meld det til kommunen, så I får rammerne i orden.

Husk, at en sygemelding ikke er nogen katastrofe, der for alt i verden skal undgås, men tværtimod kan være nødvendig for at give kollegaen en tiltrængt og aftalt pause fra det, der presser sig på. Den kan give kollegaen tid til at sunde sig, inden I aftaler at vedkommende evt. vender tilbage til arbejde med en deltidssygemelding.

Hvad skal der meldes ud til de øvrige medarbejdere?

Selvfølgelig påvirker det også de øvrige ansatte, når en kollega har symptomer på mentale helbredsproblemer, og lederen sammen med kollegaen justerer dennes opgaver og vilkår.

Så det er vigtigt, at I får drøftet, hvad lederen og kollegaen vil melde ud til de øvrige kollegaer, og hvordan det skal gøres. Bak op om, at lederen får lavet klare aftaler med kollegaen om, hvilken information der skal gives til kollegaer og samarbejdspartnere om evt. symptomer, forståelse af mentale helbredsproblemer samt de prioriteringer, man har besluttet om kollegaens opgaver og samarbejds- eller kunderelationer.

Lederen og kollegaen skal aftale, hvad de hver især fortæller om situationen. Og kollegaens grænser for, hvad der skal meldes ud om vedkommendes personlige forhold, skal respekteres.

Det er vigtigt for arbejdspladsens samlede opfattelse af situationen, at disse informationer kommer fra lederen og kollegaen, og ikke fra dig som nøgleperson. Du skal kun påtage dig en rådgivende rolle. Tænk over, hvor meget information de andre kollegaer har brug for. Det kan være en fordel at melde noget ud, som giver kollegaerne en forståelse for situationen, men det vigtigste er ikke at overskride den ramte kollegas grænser.

Du kan som nøgleperson overveje, om I skal informere generelt om forebyggelse og håndtering af mentale helbredsproblemer for at øge viden og forståelse i jeres virksomhed generelt og i særdeleshed hos kollegaens tætte kollegaer. Det kan øge de andre kollegaers tolerance og rummelighed i forhold til ændringer i arbejdets tilrettelæggelse, og forebygge, at andre bliver ramt af stress eller føler sig presset udover deres ressourcer. Information og forståelse er vigtigt for at kunne rumme kolleger med nedsat funktionsevne. Alle kan blive syge, så I kan alle have glæde af at tale om arbejdsmiljøet.

Arbejdsmiljørepræsentant?

  • Hold kontakt med den kollega, der mistrives og har mentale helbredsproblemer.
  • Involver dig i vedkommendes arbejdssituation, og spørg ind til evt. aftaler mellem leder og kollegaen om tilpasning af arbejdsopgaver.
  • Støt evt. kollegaen i dialogen med lederen, hvis der er brug for det – fx om arbejdstilpasning.
  • Bring generelle årsager til mistrivsel op i relevante fora med henblik på at få udarbejdet en plan for, hvordan I kan fastholde kollegaen med mentale helbredsproblemer på arbejdspladsen. Tal om det på et generelt plan uden at nævne den kollega, som mistrives aktuelt.

Hvis der også er en tillidsrepræsentant på arbejdspladsen, så sørg for at afklare rollefordelingen.

Tillidsrepræsentant?

  • Varetag kollegaens interesser overfor ledelsen.
  • Sørg for, at aftaler, planer og evt. overenskomster bliver overholdt, fx aftaler om fastholdelse, evt. sygefravær og mentale helbredsproblemer.
  • Hjælp med at fremme og vedligeholde gode arbejdsforhold på arbejdspladsen.

Hvis der også er en arbejdsmiljørepræsentant på arbejdspladsen, så sørg for at afklare rollefordelingen.

Nøglepersonen muligheder og opgaver

Du kn læse mere om, hvad dine opgaver og muligheder for rådgivning er hos Arbejdstilsynet, der også giver gode råd til, hvordan du kan fungerer som en god sparringspartner for kollegaer og ledelse på din arbejdsplads.

Læs mere her.