Leder

Rådgivning og regler

Indhold
Leder

Hvad må jeg spørge om? Og hvordan?

Du må spørge ind til, hvordan medarbejderen har det i forhold til arbejdet - ikke omkring personlige symptomer. Du må ikke spørge, om medarbejderen fejler noget bestemt, men medarbejderen kan selv vælge at fortælle dig det.

Læg vægt på dine observationer mht., hvordan du synes det går med medarbejderen og udtryk din bekymring. Sig fx: ”Jeg har lagt mærke til, at du virker presset, når vi taler om nye opgaver i teamet. Er der noget, du gerne vil tale med mig om i forbindelse med dine opgaver lige nu?”.

Måske skal du spørge ind flere gange eller på nye måder for at få din medarbejder til at åbne op. Det kan være svært at tale om, måske især med sin leder, hvis man er presset på job eller hjemme og har svært ved at overskue sine arbejdsopgaver.

Hvornår skal jeg sende en medarbejder videre til behandling eller rådgivning – og må jeg overhovedet?

Du er og skal være leder for din medarbejder, ikke behandler. Så hvis du tænker, at medarbejderen kan have gavn af at tale med en professionel, der ved noget om mentale helbredsproblemer, så tal gerne med medarbejderen om muligheder for behandling og rådgivning.

Måske er der i organisationen en HR-person med særlig viden om stress, angst og depression eller en nøgleperson med kompetencer indenfor psykisk førstehjælp. Man kan også overveje at kontakte en ekstern erhvervspsykolog eller stress-coach fra fx medarbejderens fagforening. Medarbejderen vil også altid kunne kontakte sin praktiserende læge.

Respekter din medarbejders privatliv

Du kan og skal som leder ikke fungere som behandler og rådgiver omkring, hvad medarbejderen har af udfordringer i privatlivet og i prioriteringen af tiden derhjemme. Selvom det kan være ting, der har indflydelse på medarbejderens arbejdsevne. Her vil andre samtalepartnere være relevante – fx familie, venner, den praktiserende læge, en HR-person, hvis en sådan haves i organisationen, eller en psykolog/stress-coach, hvis det kan bevilliges. Det kan også være, at medarbejderens fagforening kan tilbyde relevant hjælp og støtte til situationen.

Som leder kan du ikke overlade ansvaret for medarbejderen til relevante pårørende, behandlere og rådgivere i det omfang det handler om medarbejderens arbejdsliv, men højst se dem som supplerende støtte til medarbejderen. Det er stadig dig, der deltager aktivt omkring arbejdstid, -mængde, -indhold og relationer til kolleger og kunder, og dig, der som leder har ret og pligt til at hjælpe.

Nogle gange kan man som leder ikke fastholde en medarbejder med alvorlige stress-, angst- eller depressionssymptomer, enten pga. kraftig forværring af symptomerne, manglende accept af mental tilstand og undgåelsesadfærd eller en svær samarbejdsrelation mellem leder og medarbejder.

Det kan også være, at lederen ikke kan fastholde medarbejderen af hensyn til resten af teamet, afdelingen eller hvis medarbejderens manglende arbejdsindsats går betydeligt ud over produktionen. Så vil det være en stor hjælp for medarbejderen at få mulighed for at tale med en professionel.

Hvad hvis en deltidssygemelding er en mulighed for at fastholde medarbejderen i jobbet?

Forhåbentligt får I sammen vendt situationen til det bedre, så I undgår de menneskelige og økonomiske omkostninger, som en kortere eller længere sygemelding kan have.

Men en sygemelding pga. mentale helbredsproblemer kan også blive en del af løsningen, hvis situationen er særlig udfordrende.

Tal med medarbejderen om det ville være en mulighed at gå ned i tid en periode, evt. via en deltidssygemelding, og hvis det er, så meld det til kommunen, så I får rammerne i orden.

Der kan også være situationer, hvor medarbejderen ikke skal fastholdes i jobbet for enhver pris, men vil have gavn af en fuldtidssygemelding.

Hvad skal jeg som leder huske at drøfte med min egen chef?

Når du af hensyn til den enkelte medarbejder laver arbejdsmæssige tilpasninger, som har betydning for din gruppe, på produktionen eller for arbejdsrytmen i jeres virksomhed, skal du huske at orientere og eventuelt drøfte det forinden med din egen leder eller bestyrelsesformand.

Som arbejdsgivere har I sammen ansvaret for, at medarbejderne har et sikkert og sundt arbejdsmiljø. Du skal ikke nødvendigvis finde løsninger alene, når en af dine medarbejdere har mentale helbredsproblemer.

Opsøg den sparring, du har brug for, bed om hjælp og orienter også opad omkring de generelle aspekter i de beslutninger, du ender med at træffe.

Hvem kan hjælpe mig, hvis jeg gerne vil fastholde en medarbejder i arbejde?

Du kan få hjælp fra virksomhedsnetværket Cabi og Psykiatrifonden, der har arrangementer, telefonrådgivning og netværk, som man kan tilmelde sig. Du kan også få råd og vejledning hos din egen arbejdsgiver-/lederforening og måske i dit faglige netværk. Fx har Lederne mulighed for at støtte ledere i dette via deres Ledersparring, hvis du er medlem.

Derudover kan medarbejderens kommune komme med ideer til konkrete tilbud og ordninger omkring fastholdelse, og I kan evt. bede medarbejderens læge om at henvise jer til den arbejdsmedicinske klinik i jeres område. Der vil man kunne vejlede jer om, hvad der skal til - både sammen og hver for sig.

Du vil også kunne få hjælp til at afdække om du har udnyttet dine muligheder for intern sparring og støtte via fortrolige og kompetente lederkolleger, evt. personalefunktioner i jeres virksomhed - eller sparring med eventuelle tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter.

Hvem kan hjælpe?

Du kan få hjælp fra virksomhedsnetværket Cabi og Psykiatrifonden, der har arrangementer, telefonrådgivning og netværk, som man kan tilmelde sig. Du kan også få råd og vejledning hos din egen arbejdsgiver-/lederforening og måske i dit faglige netværk. Fx har Lederne mulighed for at støtte ledere i dette via deres Ledersparring, hvis du er medlem.

Derudover kan medarbejderens kommune komme med ideer til konkrete tilbud og ordninger omkring fastholdelse, og I kan evt. bede medarbejderens læge om at henvise jer til den arbejdsmedicinske klinik i jeres område. Der vil man kunne vejlede jer om, hvad der skal til - både sammen og hver for sig.

Du vil også kunne få hjælp til at afdække om du har udnyttet dine muligheder for intern sparring og støtte via fortrolige og kompetente lederkolleger, evt. personalefunktioner i jeres virksomhed - eller sparring med eventuelle tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter.