Nøgleperson

Tegn på psykisk mistrivsel

Indhold
Nøgleperson

Hvad må jeg spørge en medarbejder om, hvis jeg tror, at vedkommende har det svært?

Du må spørge, hvordan medarbejderen har det på arbejdet. Hvad der evt. belaster og presser vedkommende arbejdsmæssigt eller privat. Du må ikke spørge om personlige symptomer, eller om vedkommende fejler noget bestemt, men medarbejderen kan selv vælge at fortælle dig det.

Gør dig umage for at få samtalen til at handle om, hvordan medarbejderens situation påvirker arbejdet. Spørg aldrig ind til noget på grund af din personlige nysgerrighed, men respekter medarbejderens grænser for, hvad vedkommende vil tale med dig om.

Hvis du er tillidsvalgt, har du tavshedspligt med hensyn til det, medarbejderen fortæller dig, og skal altid have vedkommendes tilladelse til at gå videre med det, du har fået at vide.

Det er selvfølgelig vigtigt, at I sammen går videre med de forhold, der måtte have betydning for mistrivsel generelt i jeres organisation, men du skal have lov af medarbejderen, der taler med dig i fortrolighed, hvis du vil dele vedkommendes oplevelser med andre.

Tegn på stress
  • bemærkelsesværdige ændringer i adfærd
  • voldsom træthed
  • irritabilitet eller frustration
  • manglende overblik
  • nedsat energiniveau og lyst, eller decideret ulyst
  • tiltagende hukommelses- og koncentrationsbesvær eller ubeslutsomhed
  • mindre entusiasme og interesse
  • mange overspringshandlinger eller pludselig kynisme samt mærkbart nedsat funktionsevne.

Stress er selvfølgelig kun en ud af flere årsager til, at en medarbejder kan mistrives. Du bør derfor være opmærksom på, at både depression, angst og andre tilstande kan udløse de ovenstående eller andre symptomer. Hvis du er bekymret for en kollega, bør du tage din bekymring alvorligt og tale med vedkommende.

Tidlig indsats kan gøre en stor forskel

Mentale helbredsproblemer er forbundet med betydeligt nedsat livskvalitet og funktions- og arbejdsevne, hvilket både påvirker den enkelte og andre på arbejdspladsen. Jo tidligere den berørte kollega kan få hjælp og støtte, jo bedre.

Hvis du som nøgleperson og ledelsen i virksomheden er opmærksomme på den mentale sundhed blandt medarbejderne, er det nemmere at opdage tidligt, hvis nogen ikke trives. Ved at begynde relevant behandling tidligt, kan I måske forhindre, at kollegaen får det værre og må sygemeldes, eller måske kan vedkommende aflastes med en deltidssygemelding.

At være opmærksom på sine kollegaers velbefindende og arbejdsmiljøet i almindelighed er en af dine vigtigste opgaver som arbejdsmiljørepræsentant. Ved at opdage og håndtere mistrivsel tidligt, kan I bidrage til at mindske mere alvorlige konsekvenser af bl.a. stress for den ramte medarbejder. For arbejdspladsen er det også en fordel, fordi man forhindrer et tab i produktion og udgifterne forbundet med sygemeldinger og opsigelser.

Vær opmærksom

Måske virker en af dine kollegaer lidt fjern eller nedtrykt? Oplever du, at han eller hun mere uoplagt eller kritisk end normalt? Hvis du bemærker noget bekymrende, bør du tale med kollegaen om din bekymring og tilbyde din hjælp. Du kan også overveje at informere vedkommendes leder, men vent med det, indtil du har haft en snak med din kollega – måske er der en god grund.