Leder

Tilbagevenden efter sygemelding

Indhold
Leder

Her du læse om, hvordan du som leder, sammen med forskellige aktører kan bidrage til en god tilbagevenden efter sygemelding, så den sygemeldte medarbejder har de bedste betingelser for, at komme godt i gang igen og undgå tilbagefald.Der er fem parter, der kan være med til at fremme en god og vellykket tilbagevenden for en sygemeldt medarbejder: den sygemeldte selv, arbejdspladsen, evt. behandlere, de pårørende og jobcentret. Læs her, om hvordan I samarbejder om at lægge en god plan for medarbejderens tilbagevenden.

Gør den første dag god

Vær selv til stede den første dag, og sørg for, at alt det lavpraktiske er i orden.

En medarbejder, der har været langtidssygemeldt på grund af mentale helbredsproblemer, kan have mange tanker, håb og bekymringer knyttet til den første dag på arbejde. Aftal eller tag derfor hånd om følgende:

  • Kommer medarbejderen selv ind på arbejdspladsen, eller henter du vedkommende ved indgangen?
  • Hvor skal medarbejderen være? På en bestemt plads, den vante plads, eller guides lidt rundt?
  • Hvem spiser medarbejderen frokost med, og hvornår på dagen kan du og medarbejderen tage et uformelt 5-minutters møde?

Hvis du ikke selv kan være til stede hele dagen, så sørg for, at der er andre, der kan, eller planlæg opstarten til en dag med mere luft.

Hvis der har været konflikt eller mobning

Hvis medarbejderen har givet udtryk for, at du eller din praksis er en del af årsagen til sygemeldingen og har spillet en rolle i udviklingen af stress, angst eller depression, kan der - hvad enten du er enig eller ej - opstå en vanskelig situation, som du er nødt til at tage hånd om.

Tal med medarbejderen om det. Nogle gange kan det hjælpe, hvis du som leder påtager dig et medansvar og fx siger: "Hvis jeg havde vidst, at jeg var med til at gøre problemet større, ville jeg have handlet anderledes". Bed også medarbejderen give dig feedback på, hvad du som leder kan gøre fremadrettet for at undgå, at det sker igen. Det er selvfølgelig ikke medarbejderens rolle at fortælle dig, hvordan du skal være leder, men det er værdifulde input til din ledelsespraksis, hvis du kan få feedback fra den, der har været sygemeldt.

Konflikter er svære og fulde af følelser. Overvej, om du selv har brug for nogen at tale med, inden du taler med medarbejderen, måske har du brug for hjælp til at vende dine ord rigtigt, og gøre det til en god og respektfuld samtale. Alvorlige konflikter mellem dig og medarbejderen - eller mellem medarbejderen og øvrige kolleger - skal der tages hånd om separat. Det gælder også i tilfælde af mobning.

Husk at tale med din egen leder

Du skal huske at orientere din egen chef eller bestyrelsesformand, når du får en sygemeldt medarbejder helt eller delvist tilbage til arbejdet.  Når medarbejderens ressourcer er nedsat i en periode, påvirker det arbejdsdagen for din gruppe, og det har betydning for produktionen og den måde, I gør tingene på i jeres virksomhed. Tal med din chef om dine forslag til omprioritering af afdelingens opgaver. Det er hensigtsmæssigt med en forventningsafstemning.

Som arbejdsgivere har I sammen ansvaret for at skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø

Som arbejdsgivere har I sammen ansvaret for at skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø, så du skal ikke nødvendigvis finde alle løsningerne selv, når en af dine medarbejdere har mentale helbredsproblemer. Opsøg den sparring, du har brug for, bed om hjælp og orienter også opad i organisationen omkring de generelle aspekter i de beslutninger, du ender med at træffe.

Måske er der nogle principielle eller strukturelle ting vedrørende den sygemeldtes situation, der er vigtige at få talt med din egen overordnede om. Måske har du tænkt over ting, der vedrører jeres vilkår og arbejdsmiljø generelt på grund af din sygemeldte medarbejder. Så er det jo nu, du har en anledning til at få talt med din overordnede om det, også selvom det kan være svært, og du lige skal overveje, hvordan du vil gribe det an.